ico-dokumentacja-2

Dokumentacja


ikona-dokumentacja
OPRACOWANIA:

na potrzeby wojewódzkich konserwatorów zabytków wykonujemy karty ewidencyjne: zabytków nieruchomych wpisanych i niewpisanych do rejestru zabytków, cmentarzy i parków

gminne ewidencje zabytków i gminne programy opieki nad zabytkami.

studium historyczno-konserwatorskiego, celem zebrania wszelkiej dostępnej wiedzy o obiekcie

studium architektoniczno–konserwatorskiego, w którym określamy przekształcenia i chronologię powstania obiektu oraz badań stratygraficzne wraz z inwentaryzacją detalu

dokumentację fotograficzną obiektu z drona

Wykonując karty wypracowaliśmy standardy pracy, pozwalające jak najlepiej wykorzystać dostępne rozwiązania technivczne, które przyspieszają realizację prac, a także mają znaczący wpływ na efekt końcowy przekazywanego materiału. Opracowując materiał opieramy się na trzech zasadniczych etapach:

Etap 1 – Rozpoznanie

Analizujemy przekazane wykazy, często zamieniając je z formy analogowej do postaci tabelarycznej. Następnie zbieramy informacje administracyjno-adresowe, lokalizując obiekty na mapach przy wykorzystaniu dostępnych danych. Warto nadmienić, iż występujące z biegiem lat zmiany adresowe (nowe nazwy ulic, nadanie ulic), bywa często problematyczne przy lokalizowaniu obiektów w terenie. Dlatego ten etap jest istotny. Kolejnym elementem jest zebranie dokumentów archiwalnych, starych kart, opracowań czy fiszek adresowych w archiwach WUOZ i/lub NID. W przypadku kart ewidencyjnych dla zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wykonujemy pogłębione kwerendy archiwalne, badając prawdopodobny przebieg historii danego obiektu.

Etap 2 – Praca terenowa

Opracowany we wcześniejszym etapie materiał dot. położenia obiektów, pozwala na sprawne lokalizowanie obiektów w terenie i wykonanie dla nich niezbędnej dokumentacji fotograficznej czy też opisowej

Etap 3 – Opracowanie

Na tym etapie przygotowujemy gotową do przekazania dokumentację. Zebrane wcześniej materiały zostają przez nas opracowane i przygotowane do druku.

Weryfikacja stanu zachowania obiektów w terenie.

Na potrzeby prac wojewódzkich urzędów konserwatorskich, dokonujemy weryfikacji obiektów znajdujących się w wojewódzkich ewidencjach zabytków. Poza dokumentacją fotograficzną, wykonujemy opis konserwatorski stanu zachowania obiektu wraz z rekomendacją dla jego dalszego zachowania. W efekcie takich prac powstają karty dla obiektów wyłączonych z wojewódzkiej ewidencji na skutek dużych przekształceń bądź też rozbiórek.

Etap 1 – Rozpoznanie

Analizujemy przekazane wykazy, często zamieniając je z formy analogowej do postaci tabelarycznej. Następnie zbieramy informacje administracyjno-adresowe, lokalizując obiekty na mapach przy wykorzystaniu dostępnych danych. Warto nadmienić, iż występujące z biegiem lat zmiany adresowe (nowe nazwy ulic, nadanie ulic), bywa często problematyczne przy lokalizowaniu obiektów w terenie. Dlatego ten etap jest istotny. Kolejnym elementem jest zebranie dokumentów archiwalnych, starych kart, opracowań czy fiszek adresowych w archiwach WUOZ i/lub NID. W przypadku kart ewidencyjnych dla zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wykonujemy pogłębione kwerendy archiwalne, badając prawdopodobny przebieg historii danego obiektu.

Etap 2 – Praca terenowa

Opracowany we wcześniejszym etapie materiał dot. położenia obiektów, pozwala na sprawne lokalizowanie obiektów w terenie i wykonanie dla nich niezbędnej dokumentacji fotograficznej czy też opisowej

Etap 3 – Opracowanie

Na tym etapie przygotowujemy gotową do przekazania dokumentację. Zebrane wcześniej materiały zostają przez nas opracowane i przygotowane do druku.

Weryfikacja stanu zachowania obiektów w terenie.

Na potrzeby prac wojewódzkich urzędów konserwatorskich, dokonujemy weryfikacji obiektów znajdujących się w wojewódzkich ewidencjach zabytków. Poza dokumentacją fotograficzną, wykonujemy opis konserwatorski stanu zachowania obiektu wraz z rekomendacją dla jego dalszego zachowania. W efekcie takich prac powstają karty dla obiektów wyłączonych z wojewódzkiej ewidencji na skutek dużych przekształceń bądź też rozbiórek.

ikona-dokumentacja
Tworzenie bazy danych o obiektach:

Praktyka we współpracy z organami służb konserwatorskich pokazuje, iż pracownicy dysponują ogromnymi zasobami materiałów. Wykorzystując podczas wykonywania dokumentacji technologię GIS, jesteśmy w stanie przekazać urzędom materiał z lokalizacją obiektów, informacjami dodatkowymi z wykazów, nr działek ewidencyjnych, które pracownicy urzędu będą mogli edytować. Jest to rewelacyjne narzędzie do zarządzania informacjami o obiektach, które może również posłuży do planowania prac oraz do celów statystycznych i sprawozdawczych.


logo-zabytkikompleksowo
facebook
instagram